onsdag 1 december 2010

Föreläsning med Stig Roland Rask

Stig-Roland Rask. Han är lärare, författare och projektledare hos KK-stiftelsen

För några dagar sedan var jag på en föreläsning med Stig Roland Rask. Han satte fingret på många tankar om skolan i dag. Stig Roland sa ordagrant
– Man måste försöka förstå vilka barn och ungdomar man möter, det är nyckel till meningsfullt lärande!

Att möta barn och ungdomar i deras erfarenhetsvärld är inte längre som förr. Barn och ungdomar har en helt annan möjlighet att skaffa sig kunskap själva än tidigare genom bl.a. social medier. I dag kan en 13- åring skicka 3500 sms på en månad. Jag undrar hur många A4- ark text det blir? Jag kan inte låta bli att fundera över vad en 13- åring skriver om?

Jag som pedagog vill vara med där det sker förändring och jag vill absolut förstå mina elever för att skapa utbildning som är betydelsefull för dem…

Utveckling sker med ljusets hastighet och våra barn och ungdomar befinner sig där det sker förändring. Sociala medier ger förutsättningar för barn och ungdomar att vara aktiva i vad det väljer eller vad det väljer bort. Jag tror att barn i de yngre åldrarna kommer att ifrågasätta sitt lärande mycket mer än tidigare. En spännande rapport från Medierådet heter Småungar & Medier 2010 i den kan man följa en undersökning på 5-9 åringar vad de oftast gör på fritiden efter skolan. Barn som har föräldrar under 30 år använder internet oftare. Man relaterar det till att yngre vuxna är flitigare internetanvändare än äldre vuxna och att man då får anta att barnens användning helt enkelt är relaterad till föräldrarnas. Barn i dag har en större arena att välja vilket informationsflöde de vill ta del av.

Rapport sände ett spännande inslag om ungdomars syn på sociala medier. I sista intervjun frågar reporten om det finns några nackdelar med sociala medier och den intervjuade svarar så här- Det är lätt att man slinker in på andra medier när man ska försöka göra skolarbete.

Stig Roland Rask anser att barn och ungdomar ska ha rätt att få en tillförlitlig kunskap för att använda information och att kunna kommunicera på ett säkert sätt. Han anser att barn och ungdomar ska känna sig lika trygga i att använda social medier och han förespråkade ordet nätvett. Han jämförde nätvett mot trafikvett. Förebygger man barn och ungdomars nätvandring och pratar om hur de ska kommunicera och agera på nätet blir det en del av barns och ungdomars vardag. Här har föräldrar och skola en viktig roll att kommunicera med barn och ungdomar kring ämnet. Nu finns det många bra sajter som vänder sig till vuxna där man kan få råd och tips. Mediebarn är en sajt för vuxna om barns och ungas datorvanor.
En annan sajt som ger bra information om ungas nätanvändning är Surfa lugnt, sajten lyfter fram det positiva med barns och ungdomars nätanvändning som engagemang, kommunikation och kunskapsutbyte.

Sig Roland relaterade till händelser inom sin egen familj. Han pratade om sin äldsta dotter, hur hon använde sig av sociala medier. Hur dotterns chef hade anställt henne genom att läsa hennes blogg. Hur syskonen till dottern höll kontakten genom nätet med henne då hon studerade på olika orter.

Hans tankar om sina erfarenheter om sociala medier fick mig att tänka på vad som kommer att ske inom området IKT i skolans värld. I dag finns det ingen IKT- plan för skolan utan det är upp till varje kommun eller enskild skola att agera hur man kan använda IKT som ett verktyg för lärandet i skolan. Många kommuner har satsat både tid och pengar för att utveckla en digital kompetens utifrån de riktlinjer som beskrivs i EU:s nyckelkompetenser. Medans andra kommuner saknar både tid, pengar och kompetens i frågan. Hur kan förutsättningar för elevers lärande se så olika ut i dagens skola år 2010?

.

3 kommentarer:

  1. Så bra att du ger länktips och en resumé av vad Stig-Roland Rask säger. Vi var flera som ville lyssna men som inte kunde komma ifrån våra andra åtaganden. Hans åtta S är väl kända idag, söka, samla... och det han sa till kommunens rektorer fastnade även där har jag hört. De var tagna av hans tankar, han satte verkligen en tankeboll i rullning här i stan.

    Else Nygren fortsatte i SRR:s spår och talade om Nintendogenerationen och hur de lär sig med flera sinnen öppna samtidigt, flera saker på gång samtidigt. Multitasking. Intressant att lyssna på även det.

    En annan fick ju lära sig att när man skulle göra sina läxor så skulle det vara knäpptyst runt om, skrivbordet skulle vara rent och nystädat och man skulle sitta inne på sitt rum, alldeles ensam och ostörd. Inte undra på att vi blev som vi blev!

    Var det därför det tog så´n tid att lära in läxorna? Eller var det för att vi inte förstod sammanhanget runt om, att vi inte hade någon förförståelse? För VI hade inte internet då, knappt TV och att åka jorden runt - det var inte möjligt, jo, men bara i sagornas värld! Så inte undra på att vi blev som vi blev, säger jag igen! Kan man få födas på nytt?

    SvaraRadera
  2. Han sa mycket klokt och tänkvärt Stig Roland!
    Håller med om att det är oroväckande att det ser så olika ut i olika skolor och olika kommuner. Här i Uppsala börjar det röra på sig och det verkar som att en IKT-strategi för kommunen är på väg att tas fram. Kanske behövs en sådan strategi även på nationell nivå?

    SvaraRadera
  3. Tack för sammandraget! Här fanns en hel del guldkorn och länktips dessutom, kanonbra för mig som finns på avstånd från allt ;-)

    SvaraRadera